سایت خبری – تحلیلی شیراز۱۴۰۰: با گذشت ۲ سال و ۱۱ ماه و نزدیک به یک سال تاخیر، تقاطع چهار سطحی تخت جمشید تا دو ماه آینده به بهره برداری می رسد، پروژه ای که تاخیر آن را می توان به دلیلی تنگناهای مالی شهرداری و اضافه شدن پل عابرپیاده به آن دانست و طرحی که قرار بود ۲۴ ماهه تکمیل شود، ساخت آن ۳۶ ماه به طول انجامید و البته ساخت این طرح با کیفیت بالایی از سوی پیمانکار به انجام رسیده و وجود پل عابرپیاده در آن یک مزیت حساب می شود.
اما نکته ای که بازهم در این طرح تکرار شده تغییر نام پروژه به اسم شهیدان عزیز کشورمان است که شورای شهر همچنان بی توجه به درخواست شهروندان برای رعایت اعتدال در نامگذاری معابر و استفاده متناوب از نام شهیدان و اسامی تاریخی و شخصیت های برجسته، به صورت افراطی به رویه خود ادامه داده و برای این تقاطع که نام آن “تخت جمشید” بود، اسم “شهیدان یغمور” را برگزیده است!
جدا از نامگذاری که به دفعات درباره آن بحث شده است، عدم وجود هیچ گونه نماد از تمدن باشکوه ایرانی “هخامنشیان” است که مشخص نیست چرا در پایتخت و مرکز دیار پارس به این شکل عناد و دشمنی با نمادهای باشکوه معماری ایرانی وجود دارد و نه تنها هیچ آثار جدید معماری شهری متناسب با این دوران در شیراز ایجاد نشده بلکه آثار گذشته نیز درحال محو شدن هستند که نمونه آن را می توان در ستون شبیه سازی شده تخت جمشید در میدان ولیعصر دانست که با توجه به ساخت پل کابلی باید در انتظار نشست و دید که سرنوشت آن چه خواهد شد.
جا داشت شورای شهر شیراز کمی سلیقه به خرج می داد و نام گذاری این تقاطع به اسم پارسه یا تخت جمشید و استفاده از سرستونهای تخت جمشید در ستونهای پل و ایجاد نقش برجسته های کاخ آپادانا در دیواره های آن، کمی غیرت و تعصب نسبت به تاریخ و فرهنگ این شهر و کشور به خرج می داد تا شهروندان بدانند اعضای شورای شهر به تاریخ و فرهنگ شهرشان علاقمند هستند، موضوعی که با رفتارهای صورت گرفته و اقدامات انجام شده تقریبا مشخص شده که وجود خارجی نداشته و شورای شهری بیشتر تمایل به شهری “صرفاً” اسلامی و زدوده شده از تاریخ و فرهنگ ایرانی دارند تا شهری ” ایرانی – اسلامی” !
>
نظرات حاوی توهین، افترا، غیرمرتبط با عنوان مطلب و نگاشته شده به صورت انگلیسی تایید نخواهند شد. در صورت نیاز به "بحث آزاد" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.

